شب شریفی است كه روزی بندگان ، اجلهای آنان و سایر امور مردم از خوب و بد در آن مقدر میگردد . شبی كه قرآن در آن نازل شد . شبی كه به نص قرآن مبارك است . در روایات اهل بیت علیهم السلام آمده است : .
فرشتگان در شب قدر فرود آمده و در زمین پخش میشوند ، بر مجالس مومنین گذشته ، بر آنان سلام میكنند و برای دعاهای آنها آمین میگویند ، تا آنگاه كه سپیده دم طلوع كند . و در این شب دعای كسی رد نمیشود مگر دعای عاق والدین ، قطع كننده رحم نزدیك ، كسی كه شراب بنوشد و كسی كه دشمنی مومنی در دلش باشد . از بعضی از روایات برمیآید كه شب قدر مراتبی دارد . و شب قدری كه در قرآن آمده است ، شب قدری است كه آخرین مراحل مشیت الهی در آن صورت گرفته و پس از آن تغییر و تبدیلی انجام نمیشود . و نیز از بعضی روایات برمیآید كه شب نیمه شعبان و نوزدهم و بیست و یكم و بیست و سوم ماه رمضان از شبهای قدر بوده و شب آخر برترین آنهاست كه شب "جهنّی" نامیده میشود . و همین شب است كه مقدرات در آن ، تغییر نمیكند . و به احتمال قوی شب بیست و هفتم ماه رمضان نیز از شبهای قدر است . و كسی كه میخواهد احتیاط كند باید در تمام این پنج شب اعمال شب قدر را انجام دهد.
چرا قرآن در شب قدر نازل شد؟
از آنجا كه در شب قدر سرنوشت انسانها براى یك سال، بر طبق لیاقتها و شایستگیهاى آنها، تعیین مى شود، باید آن شب را بیدار بود، و توبه كرد و خودسازى نمود و به درگاه خدا رفت و لیاقتى بیشتر و بهتر براى رحمت او پیدا كرد. آرى در لحظاتى كه سرنوشت ما تعیین مى شود نباید انسان در خواب باشد، و از همه چیز غافل و بی خبر كه در این صورت سرنوشت غم انگیزى خواهد داشت! قرآن چون یك كتاب سرنوشت ساز است ، و خط سعادت و خوشبختى و هدایت انسانها در آن مشخص شده است باید در شب قدر،! شب تعیین سرنوشتها ، نازل گردد، و چه زیبا است رابطه میان" قرآن" و" شب قدر"؟ و چه پر معنى است پیوند این دو با یكدیگر؟
چرا شب قدر مخفى است؟
بسیارى معتقدند مخفى بودن شب قدر در میان شبهاى سال ، یا در میان شبهاى ماه مبارك رمضان براى این است كه مردم به همه این شبها اهمیت دهند ، همانگونه كه خداوند رضاى خود را در میان انواع طاعات پنهان كرده تا مردم به همه طاعات روى آورند ، و غضبش را در میان معاصى پنهان كرده تا از همه بپرهیزند ، دوستانش را در میان مردم مخفى كرده تا همه را احترام كنند، اجابت را در میان دعاها پنهان كرده تا به همه دعاها رو آورند ، اسم اعظم را در میان اسمائش مخفى ساخته تا همه را بزرگ دارند ، و وقت مرگ را مخفى ساخته تا در همه حال آماده باشند.
و این فلسفه مناسبى به نظر مىرسد.